BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday 29 September 2009

Koleksi Aksesoriku



 








 

 

 

 

 

 


Monday 28 September 2009

Jika Aku Jatuh Hati Lagi

Jika Aku Jatuh Hati





Ya ALLAH..
Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku kepada seseorang
Yang melabuhkan cintanya padaMu
Agar bertambah kekuatanku
Untuk menyintaiMu

Ya MUHAIMIN..
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati
Seseorang yang hatinya tertaut padaMu
Agar tidak terjatuh aku
Ke jurang cinta nafsu

Ya RABBANA
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling dariMu

Ya RABBUL IZZATI..
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalanMu

Ya ALLAH...
Jika aku menikmati cinta kekasihMu
Janganlah kenikmatan itu melebihi
Kenikmatan indahnya bermunajat
Di sepertiga malam terakhirMu

Ya ALLAH...
Jika aku jatuh hati
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang
Menyeru manusia kepadaMu

Ya ALLAH...
Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya padaMu
Amin...

Doaku...
Semoga kita sama-sama berjaya di dunia dan akhirat
Berjaya dalam mengharungi segala dugaan dan cabaran
Yang sememangnya menguji kekuatan iman
Kerana tapak iman itulah yang menemukan cinta yang selama ini telah HILANG

Doa yang aku gemari...
"Ya Allah Ya Tuhanku... Kumohon segala kebaikan.. kebaikan-kebaikan yang pernah aku tahu dan yang tidak pernah aku tahu, kebaikan-kebaikan yang yang telah lalu dan kebaikan-kebaikan yang akan datang, kebaikan-kebaikan yang pernah diminta oleh Rasulullah saw, kebaikan-kebaikan yang membawa aku ke syurga samaada niat, perbuatan mahupun i'tikadku.


Sebaliknya Ya Allah... Kumohon perlindungan dari segala keburukan.. kebrukan-keburakan yang pernah aku tahu dan keburukan-keburukan yang tidak pernah aku tahu, keburukan-keburukan yang telah lalu dan keburukan-keburukan yang akan datang, keburukan-keburukan yang pernah diminta perlindungan oleh Rasulullah saw, keburukan-keburukan yang membawa aku ke neraka samaada niat, perbuatan mahupun i'tikadku.

Sesungguhnya Ya Allah...Apa yang telah ditakdirkan ke atasku, jadikanlah kesudahannya sebagai SATU KEBENARAN... Amin.."

Nukilan,
Norezzaina Mahari
Wardatul Hamra'

Sunday 27 September 2009

Hakikat Sebutir Permata

Benarlah WANITA itu ibarat permata. Dia dipandang oleh semua manusia kerana kecantikannya. Dia dipuji oleh sekalian insan kerana keindahannya. Tapi sesungguhnya dia dinilai kerana kehalusan peribadinya oleh seseorang yang amat mengerti tentang hakikat sebenar seorang wanita. Keindahan peribadinya ibarat kehalusan seni sebutir mutiara yang hanya mampu dinilai oleh seorang pakar yang benar-benar mengerti tentang keunikan reka bentuk sebutir permata di antara berjuta-juta permata yang terhampar.

Wahai muslimah yang disayangi..

Andai dirimu tercipta dengan penuh keindahan, bersyukurlah kerana kerana itu adalah anugerahNYA dan menjadi perhiasan kepada peribadi yang indah. Tiada gunanya rupa yang jelita tanpa pekerti yang mulia. Sebaliknya... andai dirimu merasa dirimu tidak seindah permata di sekelilingmu, tiada apa yang perlu dirisaukan. Mengapa perlu gusar wahai muslimah? Itu semua ujian Tuhan untuk menguji keimananmu kepadaNYA serta menguji ketabahanmu pada ketentuan takdirNYA. Sebenarnya, kehalusan peribadimu menjadi idaman setiap insan yang mencari permata yang hakiki.

DIA tidak memandang pada keindahan luaran, tetapi DIA hanya meneliti keindahan dalaman, kesempurnaan dari sudut agamanya, yang boleh membimbingnya ke arah jalan yang diredhai Tuhan. Muslimin atau insan seperti ini wujud setiap masa dan di mana-mana sahaja, cuma kuantitinya sahaja yang agak sedikit berbanding lelaki yang biasa.

Allah telah berfirman dalam surah Ali-Imran (Ayat 139) yang menegaskan,

"Janganlah kamu merasa lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, sedangkan kamu orang yang tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman."

Ayat ini asalnya ditujukan buat muslimin yang ingin berperang di jalan Allah. Biarpun ayat ini ditujukan umumnya buat mukminin kerana penggunaan kalimah yang bersifat muzakkar, tetapi ayat ini juga boleh ditujukan kepada wanita keraa di dlam Al-Quran ayat yang ditujukan buat lelaki sebenarnya juga ditujukan umum buat seluruh manusia lelaki dan perempuan. Jadi bolehlah ditafsirkan bahawa ayat ini merupakan pujukan lembut daripada ALLAH buat insan yang beriman yang merasa lemah dan berduka.

Wahai muslimah seperjuanganku...

Mungkin pada pandangan orang lain dirimu tidak sehebat mana kerana keindahanmu tersimpan rapi di dalam diri, namun pastinya ianya terserlah pada pandangan insan yang benar-benar memahami peribadi sebenar wanita bergelar muslimah sejati.

INGATLAH janji ALLAH...

Wanita yang baik untuk lelaki yang baik, dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik pula (An-Nur: Ayat 26).

Percayalah wahai muslimah..segalanya sudah diatur rapi oleh Allah. Wanita yang beriman tidak akan sekali-kali layak dimiliki oleh lelaki yang buruk akhlaknya dan lelaki yang beriman pula tidak akan ditemani oleh perempuan yang buruk tingkah lakunya. Ini keranaperkongsian hidup di antara yang BAIK dan BURUK tidak akan serasi sama sekali.

Buat para muslimin yang dihormati...

Carilah pewrmaisuri yang sempurna agamanya kerana merekalah yang mampu membawamu ke taman impian di sana nanti, iaitu RAUDHATUL JANNAH di negeri abadi, InsyaAllah. Andai dirimu mengira permaisurimu tidak seindah yang dirimu impikan, tidak mengapa.

Tidak dinafikan sama sekali sememangnya fitrah manusia menyukai keindahan rupa, tetapi adakalanya apa yang kita suka itu tidak semestinya baik untuk kita dan mungkin apa yang kita tidak suka itu sebenarnya yang terbaik untuk kita. Itu semua ketentuan Tuhan yang Maha Bijaksana.

Tunggulah kecantikan yang sebenar! Kecantikan yang akan terserlah di akhirat nanti. Pada saat itu barulah dirimu merasa benar-benar bersyukur kerana mempunyai isteri yang sebaiknya. Kecantikan di dunia hanyalah kecantikan sementara tapi di sanalah kediaman yang abadi. Itulah janji Tuhan. Sesungguhnya Allah tidak akan sama sekali memungkiri janjinya.

Muslimin dan muslimah...

Kesimpulannya di sini, keindahan seorang WANITA hanya terletak pada kesempurnaan agamanya. Keindahan fizikalnya hanyalah perhiasan luaran anugerah sementara daripada Allah yang mungkin boleh lenyap sekelip mata apabila tiba masanya. Itulah fitrah manusia, tiada apa yang kekal abadi pada diri kita.

Oleh itu...buat semua muslimah yang disayangi, moga nukilan kali ini menjadi PENAWAR kegusaran hatimu yang gundah gulana.

Diri ini tinggalkan ayat yang dipetik dari hadis masyhur yang bermaksud,

"Dinikahi seorang wanita itu kerana kecantikannya, keturunannya, kekayaannya dan agamanya. Maka, pilihlah dari segi AGAMAnya, nescaya beruntunglah kedua tanganmu."







Norezzaina Mahari
27 September 2009
09:30 malam

Friday 18 September 2009

Kesinambungan Air Tanganku Sempena Lebaran Yg Mulia

 
  
 

Tuesday 15 September 2009

Pencinta Kucing...

 
  
  
  
  
  
  
  
  

Monday 14 September 2009

LiKe a ROSE...

 
LIKE a ROSE

As I look into your eyes
I see an angle in disguise
Send from GOD above
For me to love
To hold and idolize
And as I hold your body near
I'll see this month
Through to a year
And then forever on
Til life is gone
I'll keep your loving near
And now I finally found my way
To lead me down this lonely road
All I have to do is follow you
To lighten off my load
You treat me like a ROSE
You give me room to grow
You shone the light of love on me
And gave me air so I can breathe
You open doors that close
In a world that everything goes
You give me strength so I stand tall 
Within this bed of earth
Just like a ROSE
 And when I feel like hope is gone
You give me strength to carry on
Each time I look at you
There's something new
To keep our loving strong
I her your whisper in my ear
All of the words I long to hear
Of how you always be
Here next to me
To wipe away my tears
And now I've finally found my way
To lead me down this lonely road
All I have to do is follow you
To lighten off my load

Terima kasih khas buat dua ibu tercinta...Kepada ibu kandung yang tersayang di Sarawak, Pn. Khadijah Binti Mohd Ali dan ibu tercinta di Penang, Pn. Khalidah...(urm lebih kurang sama ejaan nama). Kedua-dua ibu ini menjadi sumber inspirasi kepada diri ini.  Diri ini banyak menimba ilmu pengetahuan tentang ilmu rumah tangga terutamanya ilmu di dapur...Syukur kepada Allah kerana kedua-duanya dimiliki oleh suami yang baik, anak-anak yang baik dan jiran-jiran yang baik. Kedua-dua ibu ini menatang diri ini bagai minyak yang penuh...juga seperti menjaga rapi sekuntum bunga ros agar tidak ternoda oleh tangan-tangan yang rakus. Ibu-ibu inilah yang mengajar diri ini mengenal erti kesabaran dan kesungguhan. Diri ini juga diajar ilmu kemahiran hidup agar diri ini tidak kekok menyesuaikan diri berada di perantauan terutamanya kerja-kerja di dapur. Alhamdulillah.. diri ini sudah mampu membuktikan bahawa diri ini boleh membuat kerja-kerja di dapur dan mencuba resepi sendiri.
 
Semoga kedua-dua ibu yang tercinta ini sentiasa terpelihara kesejahteraannya di bawah naungan Yang Maha Agung. Terima Kasih Ibu.. dan ucapan Selamat Hari Lahir kepada kedua-dua ibu ini yang berkongsi bulan yang sama iaitu bulan Ogos yang lalu. Pn. Khadijah (13 Ogos) dan Pn. Khalidah (10 Ogos)...=)
Salam Sayang,
Anakanda Norezzaina Binti Mahari



Sunday 13 September 2009

Hati & Kehidupan Ini


HATI DAN KEHIDUPAN INI


Kehidupan ini sukar untuk ditafsirkan kerana ianya terlalu rumit untuk difikirkan. Kehidupan ibarat roda, kadangkala di bawah, kadangkala di atas. Dan penentu untuk segalanya adalah KITA, KITA SENDIRI yang akan mencorakkannya. Tapi, beringatlah kehidupan ini tak selamanya berkeadaan lurus, sekali-sekala terjumpa di persimpangan yang meminta untuk diberi pilihan. Tapi tidakkah sedari, takkan hadirnya masalah itu jika kita meluahkan rahsia yang tersimpan di hati kita?
Tak bisakah ianya dikongsi dua hati dan dihadapi bersama? Hati yang terlalu besar pengorbanannya dalam kehidupan kita. Ianya kecil tapi mampu menanggung sejuta rahsia. Adakah kita sedari ia terlalu membebankan? Renungkanlah sedalam-dalamnya bagaimana hati sekecil itu boleh hidup dalam keadaan begitu?
Tuhan memberi kita mata untuk melihat, telinga untuk mendengar dan hati untuk merasa kasih sayang, cinta dan kerinduan. Hati memberi dan menyedarkan kita tentang betapa nikmatnya menghargai apa yang terbuku di dalamnya. Tidak pernah sekali dan tidak ada ruang untuk dendam di dalamnya walaupun sejuring cuma. Namun manusia mudah alpa, tanpa hati dia tidak akan merasai segalanya.
Jadi, sedarilah betapa hati selama ini memainkan peranannya dengan baik sekali. Cubalah dan hadapilah kenyataan bahawa yang di hati perlu diluahkan. Lebih-lebih lagi yang melibatkan hati. Sebenarnya dua hati ini memerlukan kekuatan untuk berpaut di dalamnya. Jadi, berusahalah untuk mengecapi segalanya biarpun kita terpaksa menerusi badai itu. Tidak perlu takut untuk menghadapinya.
Ingatlah Tuhan menciptakan hati untuk memberi kemudahan dan kenikmatan untuk makhluknya. InsyaAllah… Tuhan akan memberi jalan kebahagiaan selagi kita berusaha ke arahnya. 
Nukilan,
Norezzaina Binti Mahari
30 april 2008 yang lalu


Saturday 12 September 2009

Kisah Cinta

Diri ini teringat satu kisah yang pernah diceritakan oleh seorang sahabat. Diri ini selalu berwaspada bila teringatkan kisah tersebut. Marilah kita bersama2 memuhasabahkan diri kita sejenak... ambillah yang baik dan tinggalkan yang tidak baik..
Ikuti dialog oleh satu pasangan yang

sedang berkhalwat tertangkap oleh

seorang ustaz. Kisah benar atau tidak,

wallahualam. Hayatilah intisari dialog

ini, dan muhasabahlah diri kita masing-

masing.







Pelajar: Kami tidak berzina!



Ustaz: Maaf, saya tidak menuduh awak

berzina tetapi awak menghampiri zina.



Pelajar: Kami hanya berbual-bual,

berbincang, bertanya khabar, minum-

minum adakah itu menghampiri zina?



Ustaz: Ya, perbuatan ini menjerumus

pelakunya ke lembah perzinaan.



Pelajar: Kami dapat mengawal perasaan

dan kami tidak berniat ke arah itu.



Ustaz: Hari ini, ya. Besok mungkin

kamu kecundang. Kamu dalam bahaya.

Jangan bermain dengan bahaya. Iblis

dan syaitan akan memerangkap kamu.

Sudah banyak tipu daya iblis yang

mengena sasaran. Iblis amat

berpengalaman dan tipu dayanya amat

halus. Ia telah menipu nenek moyang

kita yang pertama, Adam dan Hawa.

Jangan pula lupa. Siapalah kita

berbanding Adam dan Hawa? Ia ada lebih

1001 cara. Ingat pesanan Rasullullah

S. A. W.: Janganlah engkau

bersendirian dangan seorang wanita

kecuali ketiganya adalah syaitan

(Tabrani) . Syaitan akan menghembus

perasaan berahi, kita lemah untuk

menghadapi tipu daya iblis.



Pelajar: Tidak semestinya semua orang

bercinta menjurus kepada penzinaan.

Ada orang bercinta dalam telefon dan

hantar SMS sahaja. Tak pernah bersua

muka pun!



Ustaz: Betul. Itu adalah salah satu

yang dimaksudkan dengan menghampiri

zina. Memang pada awalnya tidak bersua

muka, tapi perasaan pasti bergelora.

Lambat laun desakan nafsu dan perasaan

serta hasutan iblis akan mengheret

kepada suatu pertemuan. Pertemuan

pertama tidak akan terhenti disitu

sahaja. Percayalah, ia akan

berlanjutan dan berterusan. Tidakkah

itu boleh membawa kepada penzinaan

akhirnya?



Pelajar: Takkan nak berbual-bual pun

tak boleh? Itu pun zina juga ke?



Ustaz: Zina ada bermacam-macam jenis

dan peringkatnya, ada zina betul, ada

zina tangan (berpegang-pegangan ), ada

zina mata (melihat kekasihnya dengan

perasaan berahi). Melihat auratnya

juga zina mata. Zina hati iaitu

khayalan berahi dengan kekasih

sepertimana yang dinyatakan oleh

Rasulullah S. A. W.: Kedua-dua tangan

juga berzina dan zinanya adalah

menyentuh. Kedua kakinya juga berzina

dan zinanya adalah berjalan (menuju ke

tempat pertemuan). Mulut juga berzina

dan zinanya ialah ciuman (Muslim dan

Abu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong

menuju kepada perzinaan amat banyak.

Jangan biarkan diri kita berada atau

melalui mana-mana jalan atau lorong

yang boleh membawa kepada penzinaan



Pelajar: Duduk berdiskusi pelajaran

tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!



Ustaz: Berdiskusi pelajaran, betul ke?

Jangan tipu. Allah tahu apa yang

terselit dalam hati hamba-hambanya.

Kita belajar nak keberkatan. Kalau

cemerlang sekali pun, kalau tak

diberkati Allah, kejayaan tidak akan

membawa kebahagiaan. Hidup tidak

bahagia, akhirat lebihlah lagi. Jangan

berselindung di sebalik pelajaran yang

mulia. Allah suka kepada orang yang

berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut

batas dan ketentuan Allah. Belajar

akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi

macam ini akan ditulis ibadat oleh

malaikat Raqib dan Atiq?



Pelajar: Sungguh! Bincang pelajaran

sahaja. Ni study group.



Ustaz: Study group? nampak macam lain

macam saja. Manja, senyum memanjang,

tak macam gaya berdiskusi. Takkan

study group berdua sahaja? Ke mana-

mana pun berdua. Kalau ye pun, carilah

study group ramai- ramai sedikit.

Kalau duduk berdua-dua macam ini..

betul ke bincang pelajaran? Jangan-

jangan sekejap saja bincang pelajaran,

yang lain tu banyak masa dihabiskan

dengan fantasi cinta!



Pelajar: Tidaklah. Sungguh berbincang

pelajaran.



Ustaz: Baik sungguh awak berdua.

Takkan awak berdua tak perasan apa-

apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita

bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita

manusia. Jangan nafikan fitrah

manusia. Kita ada nafsu, ada

keinginan. Itulah manusia.



Pelajar: Kami sama-sama belajar, study

group, saling memberi semangat dan

motivasi.



Ustaz: Tak adakah kaum sejenis yang

boleh dijadikan rakan belajar? Habis

sudahkah kaum sejenis yang boleh

memberikan motivasi? Jangan hina kaum

sejenis. Ingat banyak orang cemerlang

yang belajar hanya dengan kaum

sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak

terganggu, dapat berkat dan rahmat

pula.



Pelajar: Takkanlah tak ada langsung

ruang yang dibenarkan dalam Islam

untuk bercinta? Adakah Islam membunuh

terus naluri cinta?



Ustaz: Naluri adalah sebahagian

daripada kesempurnaan kejadian

manusia. Naluri ingin memiliki dan

suka kalau dimiliki (sense of

belonging) adalah fitrah. Kalau naluri

tidak wujud pada diri seseorang, tak

normal namanya. Islam bukan datang

untuk membunuh naluri dan keinginan

itu. Tidak! Islam tidak suruh membunuh

naluri seperti yang dilakukan oleh

para paderi atau sami. Jangan nafikan

naluri ini. Jangan berbohong pada diri

sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau

perasaan itu datang tanpa diundang.

Itu adalah fitrah. Manusia tundukkan

naluri itu untuk patuh pada perintah

Allah. Jadilah manusia yang sihat pada

nalurinya. Jangan jadi malaikat!

kerana Allah ciptakan kita sebagai

manusia Dunia dan segala isinya akan

hambar tanpa naluri nafsu.



Pelajar : Tentu ada cinta secara Islam



Ustaz: Cinta secara Islam hanya satu

iaitu perkahwinan. Cinta berlaku

setelah ijab qabul; cinta lepas

kahwin. Itulah cinta sakral dan qudus.

Cinta yang bermaruah. Bukan cinta

murahan. Inilah kemuliaan agama kita,

Islam. Apabila Islam melarang sesuatu

perkara, tentulah ia digantikan dengan

sesuatu yang lebih baik. Kalau ia

melarang cinta antara lelaki dan

wanita sebelum kahwin, ia membawa

kepada sesuatu sebagai ganti yang

lebih baik iaitu perkahwinan. Sabda

Rasulullah S. A. W.: Tidak ada yang

lebih patut bagi dua orang yang saling

mencintai kecuali nikah (Ibni Majah)

Cinta adalah maruah manusia. Ia

terlalu mulia.



Pelajar: Kalau begitu, cinta semua

menghampiri kepada penzinaan?



Ustaz: Ya kalau lelaki dan perempuan

bertemu tentu perasaan turut terusik.

Kemudian perasaan dilayan. Kemudian

teringat, rindu. Kemudian aturkan

pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua.

Kemudian mencari tempat sunyi sedikit.

Kemudian berbual panjang sehingga

malam gelap. Hubungan makin akrab, dah

berani pegang tangan, duduk makin

dekat. Kalau tadi macam kawan,

sekarang macam pengantin baru.

Bukankah mereka semakin hampir dan

dekat dengan penzinaan? Penghujung

jalan cinta adalah penzinaan dan

kesengsaraan. Berapa ramai orang yang

bercinta telah sampai kepada daerah

penzinaan dan kesengsaraan.

Kasihanilah diri dan ibu bapa yang

melahirkan kita dalam keadaan putih

bersih tanpa noda daripada seekor

nyamuk sekalipun!



Pelajar: Masih ramai orang yang

bercinta tetapi tetap selamat, tidak

sampai berzina. Kami tahan diuji.



Ustaz: Allah menciptakan manusia. Dia

tahu kekuatan dan kelemahan manusia.

Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu

Allah memerintahkan supaya diri

menjauhi perkara yang ditegah. Takut

manusia kecundang.



Pelajar: Jadi manusia itu tak tahan

diuji?



Ustaz: Kita manusia dari keturunan

Adam dan Hawa, sejak awal penciptaan

manusia, Allah telah mengingatkan

manusia bahawa mereka tidak tahan

dengan ujian walaupun kecil. Allah

takdirkan satu peristiwa untuk iktibar

manusia. Allah tegah Adam dan Hawa

supaya jangan makan buah Khuldi dalam

syurga. Allah tahu kelemahan pada

ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh

itu Allah berpesan pada Adam dan Hawa,

jangan hampiri pokok Khuldi. Firman

Allah S. W. T.: Wahai Adam! Tinggallah

engkau dan isterimu di dalam syurga

serta makanlah dari makanannya sepuas-

puasnya, apa sahaja yang kamu berdua

sukai dan jangan hampiri pokok ini,

(Jika kamu menghampirinya) maka akan

menjadilah kamu dari orang-orang yang

zalim (Al-A'araf: ayat 19). Tegahan

yang sebenarnya adalah memakan buah

Khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan

kelemahan Adam dan Hawa. Jika

menghampiri perkara yang ditegah,

takut nanti mereka akan memakannya

kerana mereka tidak dapat mengawal

diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah

zina. Maka jalan ke arah penzinaan

juga dilarang. Takut apabila

berhadapan dengan godaan penzinaan,

kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita

belajar daripada pengalaman nenek

moyang kita Adam dan Hawa.



Pelajar: Tetapi cinta lepas kawin

banyak masalah. Kita tak kenal

pasangan kita secara dekat. Bercinta

adalah untuk mengenali hati budi

pasangan sebelum membuat keputusan

sebelum berkahwin.



Ustaz: Boleh percaya dengan perwatakan

masa sedang bercinta? Bercinta penuh

dengan lakonan yang dibuat-buat dan

kepura-puraan. Masing-masing akan

berlakon dengan watak yang terbaik.

Penyayang, penyabar, pemurah dan

pelbagai lagi. Masa bercinta adalah

alam lakonan semata-mata. Masa

bercinta, merajuk ada yang akan pujuk.

Jangan haraplah lepas kawin bila

merajuk ada yang memujuk. Banyak orang

yang kecewa dan tertipu dengan

keperibadian pasangan semasa bercinta.

Perangai jauh berbeza. Macam langit

dan bumi. Masa bercinta, dia seorang

yang amat penyayang, penyabar, sabar

tunggu pasangan terlambat berjam-jam.

Tapi bila dah kahwin, lewat 5 minit

dah kena tengking. Jadi, perwatakan

masa bercinta tidak boleh dipercayai.

Percintaan adalah suatu kepuraan yang

hipokrit.



Pelajar: Percayalah kami bercinta demi

merancang kebahagian hidup nanti.



Ustaz: Bagaimana diharap kebahagiaan

jika tidak mendapat redha Allah?

Kebahagiaan adalah anugerah Allah

kepada hamba-hambanya yang terpilih.

Kebahagiaan bukan ciptaan manusia.

Manusia hanya merancang kebahagiaan.

Allah yang akan menganugerahkannya.

Bagaimana mendapat anugerah

kebahagiaan itu jika jalan mencapainya

tidak diredhai Allah. Kebahagiaan

hidup berumah tangga mestilah melalui

proses yang betul. Sudah tentu

prosesnya bukan cinta sebegini. Allah

tidak meredhai percintaan ini. Cinta

yang diredhai, cinta selepas kahwin.

Bagaimana untuk mendapat keluarga yang

bahagia jika langkah memulakannya pun

sudah canggung. Bagaimana kesudahannya?



Pelajar: Tanya sikit adik angkat,

kakak angkat, abang angkat boleh ke?

ganti bercinta.



Ustaz: Semua itu adalah perangkap

syaitan. Hakikatnya sama. Cinta yang

diberi nafas baru. Kulitnya nampak

berlainan, tapi isinya sama. Adik,

abang, kakak angkat adalah suatu

bentuk tipu daya iblis dan syaitan.

Manusia yang terlibat dalam

budaya "angkat" ini sebenarnya telah

masuk ke dalam perangkap syaitan. C

uma menunggu masa untuk dikorbankan.



Pelajar: Jadi seolah-olah orang yang

bercinta telah hilang maruah diri?



Ustaz: Mengukur maruah diri bukan

ditentukan oleh manusia tetapi oleh

pencipta manusia. Sebab ukuran manusia

sering berbeza-beza. Orang yang sedang

mabuk bercinta mengatakan orang yang

bercinta tidak menjejaskan apa-apa

maruah dirinya. Manakala bagi orang

yang menjaga diri, tidak mahu terlibat

dengan cinta sebelum kahwin akan

mengatakan orang yang bercinta sudah

tidak bermaruah. Cintanya ditumpahkan

kepada orang yang belum layak menerima

cinta suci. Kalau begitu ukuran maruah

atau tidak ditentukan oleh Allah.



Pelajar: Adakah orang yang bercinta

hilang maruah?



Ustaz: Antara kemuliaan manusia ialah

maruah dirinya. Orang yang bercinta

seolah-olah cuba menggadaikan

maruahnya kerana mereka sedang

menghampiri penzinaan. Manakala orang

yang bercinta dan pernah berzina tidak

layak berkahwin kecuali dengan orang

yang pernah berzina juga. Mereka tidak

layak untuk berkahwin dengan orang

yang beriman. Allah berfirman: Lelaki

yang berzina(lazimnya) tidak ingin

berkahwin melainkan dengan perempuan

yang berzina atau perempuan musyrik;

dan perempuan yang berzina itu pula

(lazimnya) tidak ingin berkahwin

dengannya melainkan oleh lelaki yang

berzina atau lelaki musyrik. Dan

perkahwinan yang demikian terlarang

kepada orang-orang yang beriman.

(Surah an-Nur: Ayat 3).Jadi orang yang

pernah bercinta juga tidak sesuai

untuk berkahwin dengan orang yang

tidak pernah bercinta. Tidakkah itu

suatu penghinaan dari Tuhan.



Pelajar: Jadi orang yang bercinta

hanya layak berkahwin dengan orang

yang pernah bercinta juga?



Ustaz: Itulah pasangan yang layak

untuk dirinya kerana wanita yang baik

adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki

yang baik untuk wanita yang baik.



Pelajar: Kami telah berjanji untuk

sehidup semati.



Ustaz: Apa yang ada pada janji cinta?

Berapa banyak sudah janji cinta yang

musnah? Lelaki, jangan diharap pada

janji lelaki. Mereka hanya menunggu

peluang keemasan sahaja. Habis madu,

sepah dibuang. Pepatah itu diungkap

kerana ia sering berulang sehingga

menjadi pepatah.



Pelajar: Jadi perempuan yang bercinta

jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?



Ustaz: Tentu. Mana ada orang lelaki

yang normal suka pada barang 'second

hand' sedangkan barang baru masih ada.

Sesetengah mereka menggambarkan

perempuan seperti kereta di show room;

display only. Tapi ada yang boleh test

drive. Ada pula yang kata; sekadar

sepinggan mee goreng dan segelas air

sirap bandung, bawalah ke hulu, ke

hilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.



Pelajar: Masihkan ada orang yang tidak

bercinta pada zaman ini?



Ustaz: Ya, masih ada orang yang suci

dalam debu. Golongan ini sentiasa ada

walaupun jumlah mereka kecil. Mereka

akan bertemu suatu hari nanti. Mereka

ada pasangannya. Firman Allah S. W.

T.: Dan orang-orang lelaki yang

memelihara kehormatannya serta orang-

orang perempuan yang memelihara

kehormatannya (yang memelihara dirinya

daripada melakukan zina) Allah telah

menyediakan bagi mereka semuanya

keampunan dan pahala yang besar. (Al-

Ahzab: ayat 35)



Pelajar: Bagaimana kami?



Ustaz: Kamu masih ada peluang.

Bertaubatlah dengan taubat nasuha.

Berdoalah serta mohon keampunan

dariNya. Mohonlah petunjuk dan

kekuatan untuk mendapat redhaNya.



Pelajar: Kami ingin mendapat redha

Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat

nasuha.



Ustaz: Taubat yang murni. Taubat yang

sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi

3 syarat:

1. Tinggalkan perbuatan maksiat.

Putuskan hubungan cinta yang tidak

diredhai Allah ini

2. Menyesal. Menginsafi diri atas

tindak tanduk hidup yang menjurus diri

dalam percintaan.

3. Berazam. Bertekad di dalam hati

tidak akan bercinta lagi dengan

sesiapa kecuali dengan seseorang yang

bernama isteri atau suami. Saatnya

adalah setelah ijap Kabul.



Pelajar: Ya Allah. Hambamu telah

tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa

hambamu ini. Sesungguhnya engkau Maha

Pengampun dan Maha Penerima Taubat.

Berilah kekuatan kepadaku untuk

menghadapi godaan keremajaan ini.

Anugerahkan kepadaku perasaaan benci

kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan

akhlak yang mulia.



Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau

jagaku sedari kecil dengan kasih

sayang. Mengapa kucurahkan kasihku

kepada orang lain. Oh Tuhan, hambamu

yang berdosa.

Amin, Ya Rabb. Moga Allah

terima taubatmu.



Pelajar: Kita berpisah kerana Allah.

Kalau ada jodoh tidak ke mana.



Ustaz: Ya Allah, bantulah mereka. Kini

mereka datang ke pintu-Mu mencari

redha-Mu. Terimalah taubat mereka.